Bijna het cirkeltje rond... - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Tom en Lotte - WaarBenJij.nu Bijna het cirkeltje rond... - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Tom en Lotte - WaarBenJij.nu

Bijna het cirkeltje rond...

Door: Tom en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Tom en Lotte

06 Februari 2016 | Maleisië, George Town

Lieve allemaal,

Helaas zijn we alweer in de laatste weken van ons geweldige avontuur. We zijn nu aangekomen in ons zesde en laatste land: Maleisie. Eerst maar even terugblikken op de afgelopen vier weken.

We waren geeindigd in Bangkok. Vanuit deze gigantische en drukke maar geweldige wereldstad zijn we met de zestien uur durende nachttrein vertrokken naar het koelere noorden: Chiang Mai. In Chiang Mai werden we meteen verwelkomd door de oneindige Sundaynight Market. Deze markt was een grote chaos van souvernirs, kleding, kunst en eetstalletjes met 1 bijzonder moment van rust. Uit de vele (nog niet opgemerkte) luidsprekers kwam opeens het volkslied, waarbij iedereen opeens stopte met alle bezigheden. Voor een paar seconden hadden wij nog niets door en liepen en praatten we rustig verder tot ook wij opeens in de gaten hadden dat de wereld om ons heen opeens even stil leek te staan. Na een avondje het nachtleven van Chiang Mai bekeken te hebben met Naomi, een vriendin uit Groningen, hebben we eerst even uitgebrakt om vervolgens nog een hoogtepunt te beleven, een Thaise kookcursus. In een leuke groep werden we begeleid door een super grappig Thais vrouwtje, die ons heerlijke gerechten liet koken. Gelukkig hebben we een kookboek voor thuis meegekregen! Er was nog veel meer te zien en te doen in Chiang Mai en omgeving dus hebben we voor twee dagen een scootertje gehuurd. Hierop zijn we langs verschillende authentieke dorpjes en prachtige bergtempels gereden, waarvan 1 bijna op de top van Thailand, op een ruim 2 kilometer hoge berg.

Pai, een superleuk hippiedorpje, was onze volgende bestemming. We hadden hier al erg veel over gehoord en gelezen en dus wilden wij dit ook zeker niet overslaan. De sfeer hier was lekker relaxed en we hebben het erg gezellig gehad met drie leuke Amerikanen. Pai staat vooral bekend om de mooie landschappen die perfect te verkennen zijn op de scooter. Wij besloten om voor twee dagen een scooter te huren. We moesten wel bekennen dat we door alle prachtige scootertochten die we tijdens onze reis gemaakt hebben we toch wel een beetje verwend waren geworden, en maakte Pai toch iets minder indruk dan we van tevoren dachten door alle mooie verhalen. Alsnog zijn we weer erg leuke dingen tegen gekomen zoals de hotsprings, waar we heerlijk konden zwemmen in water van 38 graden en in de bron bovenin zelfs een eitje konden koken. Ook erg mooi was de Grand Canyon, waar we een geweldige zonsondergang zagen.

We hebben na Pai een korte stop gemaakt in Chiang Rai, waarin we nog net even van de prachtige witte tempel konden genieten. Deze maakte veel indruk op ons, voornamelijk door de compleet verschillende stijl met onder andere schilderingen van recente wereldtopics. Vanuit hier vlogen we naar Bangkok om daar vervolgens meteen de nachttrein naar het zuiden te pakken.

Eindelijk was het tijd voor de Thaise eilanden, waar we begonnen met Koh Tao. Hier keken we vanaf het begin van onze reis al naar uit omdat we gepland hadden om hier duikles te nemen. Het is namelijk 1 van de goedkoopste plekken in de wereld om te leren duiken. Voordat we begonnen aan het onderwateravontuur moesten we nog even moed indrinken, en waar kan dan beter dan op de enige echte full-moon party. We hadden een retourtje vanaf Koh Tao geboekt waarmee we aan het eind van de middag naar Koh Phangan gingen, en de volgende ochtend weer terug. De chaos van dit enorme feest was erg leuk om eens mee te maken, al was de 25 uur zonder slaap toch wel een flinke opoffering.

Als duikschool hadden we Impian Divers uitgekozen, een erg goede Nederlandse school wat de vele vaktermen wel wat makkelijker maakte. Ondanks dat de oefeningen soms wel wennen of zelfs een beetje eng waren, vonden we de duiklessen helemaal geweldig. Het liet ons kennismaken met een totaal nieuwe wereld. Nadat we de liters, tijdens de oefeningen binnengekregen water, hadden uitgehoest, was het dan eindelijk tijd voor het echte werk. We maakten in totaal vier duiken tijdens deze cursus, waarvan 1 naar een scheepswrak, wat absoluut ons hoogtepunt en tegelijk ons diepste punt was ;). Zo hadden we zowel de top als de bodem van Thailand gezien!

Van het oosten gingen we naar de westerlijke eilanden, weer vol palmbomen, prachtige witte stranden en een superblauwe zee. Koh Lanta was een echt vakantieoord, waar we gelukkig al gauw het backpackersgedeelte hadden gevonden, wat ons het betalen van torenhoge resortkosten gelukkig hielp voorkomen. Ook wij hebben ons een aantal dagen gedragen als typische vakantiegangers en hebben heerlijk gerelaxed op het strand.

Onze laatste bestemming in Thailand was Koh Lipe, het meest zuiderlijke eiland van Thailand. Behalve dat dit weer een heerlijk bounty eiland was, bleek dit ook een hele goede duiklocatie. Daarom besloten we hier onze eerste echte fundives te gaan maken. We hebben twee duiken gemaakt waarbij we prachtig koraal en superveel vissen hebben gezien. Het absolute hoogtepunt van deze duiken was bijna de hele cast van de film Finding Nemo: natuurlijk de clownvisjes zelf, kogelvissen, krabben, een bannerfish en zelfs de zeeschildpad, waar we erg dichtbij konden komen en die we voor een lange periode hebben kunnen bewonderen.

Vanuit Koh Lipe was het een twee uur durende boottrip naar Maleisie, waar we aankwamen in Langkawi. Doordat de omschrijving van ons geboekte hostel niet helemaal klopte, bleken we 3 kilometer van alles af te zitten. Na lang zoeken naar iets nieuws, hadden we helaas nog steeds geen resultaat. Alles zat vol in verband met het aankomende Chinese Nieuwjaar. Daarom dus maar besloten om Langkawi te verlaten en door te gaan naar George Town, Penang. Hier zijn we vandaag aangekomen. Toen we aan het wachten waren op onze boot naar Penang kwamen we erachter dat we al twee dagen een uur later leefden dan we dachten, Maleisie heeft namelijk een uur tijdsverschil met Thailand.. Gelukkig op een haar na alsnog onze boot gehaald!

Onze terugvlucht staat geboekt op 16 februari en die dag landen we dan ook om 14.20u op Schiphol! Gek om nu toch echt bijna aan het eind te zijn van deze vijf fantastische maanden. Wat is de tijd snel gegaan! We zullen waarschijnlijk geen blog meer uploaden tot die tijd, maar over 10 dagen kunnen we weer live onze verhalen met jullie delen! Wij vinden het heel jammer dat we Azie weer gaan verlaten maar we hebben ook superveel zin om jullie allemaal weer te zien!