Back to basic... Laos - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Tom en Lotte - WaarBenJij.nu Back to basic... Laos - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Tom en Lotte - WaarBenJij.nu

Back to basic... Laos

Door: Tom en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Tom en Lotte

05 December 2015 | Laos, Thakhèk

Ondertussen zijn we alweer ruim twee weken in Laos, de tijd vliegt echt voorbij! Er zijn ook zoveel leuke dingen te doen hier!

Onze geweldige tijd in Vietnam hebben we afgesloten in de bergen bij Sapa. Na een lange nacht in de slaapbus kregen we meteen een warm welkom van de plaatselijke bevolking, die allemaal een slaapplek te bieden hadden. Uiteindelijk zijn we gezwicht voor de traditioneel geklede, grappige en superkleine mama Sa en haar vriendinnen. Samen met een ander Nederlands stel (ook uit Groningen!) en de Vietnamese dametjes begonnen we aan een tweedaagse trekking door de bergen en langs de vele rijstplateaus. De uitzichten waren adembenemend mooi, ons ideaalbeeld van Vietnam werd hier werkelijkheid. 'S avonds werden we warm ontvangen in het huis van Mama Sa, waar ons een uitgebreide maaltijd stond te wachten. De avond werd natuurlijk wel op gepaste wijze afgesloten, namelijk met 'happy water' beter bekend als rijstwijn. Deze werd gul uitgeschonken en we sliepen die nacht als roosjes, ondanks het harde matras van piepschuim. De volgende dag ging onze trekking verder en eindigde bij een verkoelende waterval. Eenmaal terug in Sapa hebben we een hapje gegeten om vervolgens nog wat rond te slenteren door de stad. Dit pakte erg goed uit want alle inwoners hadden een vrije dag en waren de straat opgegaan. We hebben erg genoten van de sfeer, het dansen en de spellen die ze speelden.

Na een korte stop in Dien Bien Phu staken we de grens over naar Laos! We konden onderweg genieten van de prachtige natuur, die toch minstens net zo mooi was als in Noord-Vietnam. We kwamen aan in Luang Namtha, wat een stuk kleiner bleek te zijn dan verwacht, maar daardoor ook niet erg toeristisch. Hier hebben we vooral genoten van de morningmarket en de nightmarket, allebei met een geheel eigen sfeer. De morningmarket was een enorme markt waar je ongeveer alles kan kopen wat je kan bedenken, van sokken en diamanten sieraden tot koeienlongen of darmen! Op de nightmarket was vooral heel veel lekker eten en drinken te vinden. Voor een heel klein prijsje kon je allemaal verschillende dingen uitproberen en hier hebben we dan natuurlijk ook 2 keer ons avondeten gehaald.

Na Namtha gingen we door met de bus naar Houay Xai, wat vooral bekend is omdat het de verbinding is met Thailand en omdat daar de Gibbon Experience begint. Dat tweede is dan ook waar wij voor kwamen. We schreven ons in voor de 'Waterfall Experience' wat inhield dat we 3 dagen lang gingen ziplinen en trekken door de jungle en 2 nachten in een boomhut gingen slapen en nog een waterval gingen bezoeken. Het was echt een unieke ervaring en we kunnen allebei niet stoppen met erover te praten. We kwamen terecht in een superleuke groep van in totaal 8 backpackers en werden begeleid door onze altijd lachende gids. Het ziplinen op 200 meter hoogte over de boomtoppen van de jungle gaf echt een heerlijk gevoel en de uitzichten waren beter dan we hadden durven dromen. De laatste ziplines van de dag brachten ons naar onze boomhutten, waarvan een de hoogste boomhut van de hele wereld is!! We sliepen op 65 meter hoogte tussen de spinnen, ratten en vleermuizen en met de geluiden van de vele vogels en af en toe een schreeuwende aap op de achtergrond. Na drie dagen ziplinen, hiken en veel lachen met de groep werden we weer teruggebracht naar Houay Xai, waar we meteen de boot voor de volgende ochtend boekten.

Een deel van onze 'Gibbon' groep ging door naar Thailand en moesten we gedag zeggen maar met drie anderen zijn we op de slowboat gestapt. In 2 dagen werden we hiermee naar Luang Prabang gebracht, terwijl we onderweg konden genieten van de mooie Mekong rivier en de jungle en dorpjes met bergstammen die langs de rivier lagen.

Ook in Luang Prabang bleek een geweldige Nightmarket te zijn. Weer met veel kraampjes met heerlijk eten maar dit keer ook met een eindeloze rij aan kraampjes met allerlei verschillende soorten spulletjes, waar we dan ook uren (of eigenlijk meer dagenlang) konden rondslenteren. Hierna gingen we naar de backpackersbar in Luang Prabang om vervolgens met een groepje te eindigen in een enorme bowlinghal, natuurlijk weer erg gezellig ingericht met vele tl-lampen. De volgende dag vierden wij onze 2 jaar verkering op gepaste wijze in een luxe hotel en in een romantisch restaurant waar we heerlijk hebben gegeten. Omdat we niet echt de kans hadden gehad om onopgemerkt een cadeautje voor elkaar te kopen besloten we hier een uur voor uit te trekken op de night market, met een budget van 50.000 kip (iets meer dan 5 euro), erg leuk om te doen en natuurlijk om te zien wat de ander voor je uitzoekt! Gelukkig bleek dat we na 2 jaar wel een redelijk idee hebben van wat de ander leuk vindt! De volgende dag bezochten we nog de prachtige Kuang Si waterval, die bestaat uit meerdere plateaus met superblauw water.

Na Luang Prabang bezochten we het volgende backpackersoord, Vang Vieng, dat vooral bekend stond om de enorme partyscene en dan voornamelijk tijdens het tuben (in een band een rivier afdrijven). We hadden al gehoord dat dit beduidend minder was geworden en dit had te maken met een shockerende reden, namelijk dat ongeveer 30 mensen per jaar stierven tijdens het tuben, wat voornamelijk te maken had met het drank- en drugsgebruik. Hierdoor zijn ondertussen alle barretjes langs de rivier gesloten, maar dat bedierf voor ons de pret niet om alsnog te gaan. Met een groep leuke mensen dobberden we heerlijk op de rivier terwijl we genoten van de wederom prachtige uitzichten op de bergen.

Na Vang Vieng besloten we eens af te wijken van de standaard backpackersroute en een bus te pakken richting het oosten, naar Phonsavan. Dit gebied is erg heftig gebombardeerd tijdens de 'secret war', waarbij de redenen van het bombarderen erg heftig waren. Namelijk om restlading aan bommem te lozen en daarmee veiligheidsprocedures te ontwijken maar ook om te voorkomen dat vluchtelingen het communisme zouden verspreiden. Hierdoor zijn vele onschuldige slachtoffers gevallen en nog steeds loopt dit aantal op. Eenderde van de bommen is tijdens de oorlog namelijk niet geexplodeerd en hierdoor is het gebied nog steeds een mijnenveld. Het komt nog regelmatig voor dat er een bom ontploft tijdens bijvoorbeeld het bewerken van de akkers en onschuldige boeren gewond raken of overlijden. Het gaf een vreemd gevoel om door dit gebied te lopen en te rijden, ondanks dat de plekken waar wij kwamen vrijgemaakt waren van bommen. Behalve om de indrukwekkende oorlogslittekens kwamen we ook nog om een andere reden, namelijk de 'Plain of Jars'. Dit zijn mysterieuze velden gevuld met honderden stenen kruiken waarvan niemand precies weet waarvoor ze dienden. Erg mooi om te zien, mede doordat de uitzichten vanaf deze velden weer gewedig waren.

Na deze korte detour, gingen we weer terug op de route, naar Thakhek, onze huidige locatie. Vanuit hier gaan we morgen beginnen aan een 4-daagse scooterloop, wat inhoudt dat we een rondje van 400 km gaan maken en daarbij het echte laos hopen te gaan zien!

Volgende keer dus meer daarover!

Liefs en dikke kus van ons

p.s. Super leuk om elke keer al jullie leuke en lieve reacties te zien! Bedankt!!

• 05 December 2015 - 11:56

Maurice:

Hoi Tom en Lotte, het is een beetje een wat suffe zaterdagmorgen en zomaar ineens verschijnt jullie prachtige verslag op mijn iphone. Ik herbeleef zowaar mijn eigen, lang geleden gemaakte, reizen! Gefeliciteerd met jullie tweejarige verkering en reis lekker door!
    Moedig voorwaarts, Maurice

• 06 December 2015 - 15:00

Wilma Pardijs:

Wat beleven jullie veel heel leuk om te lezen blijf er van geniete kusjes×××

• 06 December 2015 - 18:02

Jet En Theo:

Hoi Lotte en tom,
    Wat een prachtige impressie van jullie belevenissen hebben jullie ons weer gegeven. Het lijkt er op dat jullie de juiste keuzes maken en zeer indrukwekkende ervaringen hebben. Het komt overweldigend over en is voor ons thuisblijvers haast niet voor te stellen wat jullie allemaal te zien krijgen. Daar moet je, denken we, bij geweest zijn.
    Alhoewel, we verwachten straks toch een redelijke idee te krijgen dmv al jullie foto's en filmpjes. We kijken er nu al naar uit.
    Kwamen je boomklim- en abseilervaringen van vroeger in Frankrijk nog van pas ook Lotte!
    Tot mails, facetimes, apps of blogs

Lieve groet en dikke kus van Theo en Jet