De kop is eraf! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Tom en Lotte - WaarBenJij.nu De kop is eraf! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Tom en Lotte - WaarBenJij.nu

De kop is eraf!

Blijf op de hoogte en volg Tom en Lotte

26 September 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Lieve allemaal!

Hier dan ons (langverwachte) eerste reisverslag! We zijn nu in yogyakarta, 9 dagen nadat we doei hebben gezegd tegen onze familie (sniksnik) op Schiphol. Wat hebben we al veel beleefd!

Onze reis begon in de hectische hoofdstad van Indonesie, Jakarta. Hier werden we al snel overdonderd door de vele scooters, auto's en bussen die graag willen laten merken dat ze er zijn met hun vele getoeter. Toen we hier een beetje van waren bijgekomen gingen we maar eens doen waar we nou echt voor waren gekomen, genieten van het heerlijke eten. De volgende dag hebben we een museumtour gedaan samen met Jessica, die we kenden door de Summerschool die ik aan het begin van de zomer had georganiseerd. We hebben alles geleerd over de (Nederlandse) geschiedenis van Jakarta en over de vele wayong poppen en mooie keramiek.

Na 2 dagen Jakarta vervolgden we onze reis richting het (iets) rustigere Bogor. Hier logeerden we bij Tom's Homestay (de naam deed het hem natuurlijk, moest wel goed zijn). Mr. Tom bleek een geweldig, typisch Indonesisch mannetje te zijn. Met zijn gebrekkige Engels vertelde hij ons trots over zijn land en hij had onze hele reis door Indonesie al verder voor ons uitgestippeld. Behalve goede verhalenverteller bleek hij ook een erg goede gids, fotograaf en tolk te zijn. Bogor heeft prachtige tuinen waar we ons uren hebben vermaakt om vervolgens lekker na te genieten van prachtige uitzichten die we konden zien vanuit de gezellige restaurantjes. Met zijn grote hart stond mr. Tom ons natuurlijk ook uit te zwaaien toen we met de bus naar Pangandaran vertrokken. Wat een lange busreis was dit, 10 uur lang hobbelen over de wegen in indonesie, maar ondertussen wel genoten van grote rijstvelden en de vele palmbomen.

Pangandaran, wauuuuw! Zon, zee, strand en surfen. Dat is hoe wij dit plaatsje hebben beleefd. Pangandaran leerde ons om als een echte backpacker te leven. 'Langzaam' zoals onze gids en surfleraar vaak zei. Na 4 dagen hadden we het idee iedereen al te kennen en de sfeer was super. Een van de mensen die we hebben leren kennen is Rudi, een Nederlandse man die zijn eerste 21 jaar in Indonesie heeft gewoond. Hij inspireerde ons met zijn vele verhalen en heeft ons het hele dorp laten zien en ons laten proeven van de heerlijke verse vis die elke ochtend weer binnengebracht werd door de vele vissersbootjes. Met scootertjes zijn we met onze privegids door de kleine dorpjes rondom pangandaran gereden om vervolgens te genieten van de prachtige 'green valley' en 'green canyon'.

Nu (20.00u hier) zitten we in een intercafe in Yogyakarta, waar we afgelopen nacht om 3 uur zijn aangekomen. Vandaag hebben we genoten van de mooie Prambanan tempels en voor morgen hebben we Borobodur op de planning staan, daar willen we de zon zien opkomen dus vannacht om 4 uur weer op!

Tot zover onze ervaringen tot nu toe, we zouden nog wel veel meer kunnen vertellen maar dat boekwerk zulen we jullie (nog) niet aandoen.

Salamat tinggal!

Cinta,
Tom en Lotte

• 26 September 2015 - 16:43

Mark:

Leuk verhaal en herkenbaar! Gelukkig hebben jullie Jakarta overleefd. Prachtige fotos trouwens! Salam dari Belanda;)

• 26 September 2015 - 17:24

Eva:

Waauw Tom en Lotte, wat geweldig om dit allemaal te lezen! Volgensmij zijn jullie volop aan het genieten, gelukkig maar!

Ik denk veel aan jullie!
    Dikke kus van mij

• 26 September 2015 - 20:19

Theo En Jet:

He lieverds ...selamat pagi ( althans we denken dat jullie dit lezen als het morgen is.....)
    Wat ontzettend leuk om over jullie avontuur te lezen. Wat hebben jullie al veel beleefd.
    Super leuk om mensen te leren kennen lijkt ons...daar doe je het toch ook voor (en niet alleen voor t eten toch??? )
    Het was fijn om jullie vanmiddag op Skype te zien hoewel 't eenrichtingsverkeer was......snik!
    We missen jullie maar dat hoort ook zo toch?
    Prachtige foto's op fb.
    We want more, we want more, ......

Aku cinta kamu

En

Memiliki perjalanan yang baik
    Theo en Jet

• 27 September 2015 - 22:31

Eric En Paulette:

hoi Tom En Lotte, wat een heerlijke verhalen, klinkt goed. Jullie maken veel en ontmoeten veel mensen, We kijken uit naar meer......
    Geniet straks van de Mount Bromo en vergeet niet een steen op de grond te gooien!!!!?!
    Dikke kus, Eric en

• 29 September 2015 - 15:51

Silvie:

Hoi Lotte en Tom,

Al heel wat meegemaakt en geleerd zeg! Dat gaat snel, en het is net of jullie er al maanden zijn als ik het zo lees. Leuk en prettig geschreven ook!
    Nou geniet nog daar en leuk om mee te kunnen genieten zo!
    Lieve groetjes Emiel en Silvie